Vad gör en klassförälder?

På höstens föräldramöte väljs klassföräldrarna. Klassförälder jobbar tillsammans med klassens lärare för att skapa en god gemenskap i klassen. Klassföräldrarna kan tex ta intitiativ till gemensamma utflykter och program på fritiden och till klassförälderns uppgift hör också att koordinera klassfrukosten.

Mer informationen om klassföräldrauppgiften hittar du på hem och skolas hemsida: https://www.hemochskola.fi/foralder/klassforalder/

Klassföräldern är också per automatik medlem av Toppans föräldraförening och  deltar därmed även i föräldraföreningens möten.

Klassfrukost

Klassfrukosten ordnas klassföräldrarna i varje klass på hem och skola dagen under våren och hösten. Klassfrukosten kan ordnas på olika sätt. Till exempel:

1. Klassföräldrarna samlar in en summa (X euro per förälder) och köper klassfrukosten
  2. Klassen har knytkalas så att alla hämtar sitt eget morgonmål
  3. Klassen har knytkalas så att alla bidrar något till frukosten (en förälder hämtar kaffe en annan juice, en tredje frukt etc)

Bra att tänka på:

• Kaffekokningsmöjligheterna på skolan är begränsade, således bör kaffet kokas hemma och hämtas i tex termos till skolan
  • Diverse kärl (kaffemugg, tallrik servett), vare sig det är engångs eller riktiga, bör hämtas med.
  • Klassföräldrarnas ansvar är att koordinera och bestämma i vilket format klassfrukosten ordnas (tex av alternativen ovan)